Reisblog 2 - Reisverslag uit Sovata, Roemenië van urkgoesroemenie - WaarBenJij.nu Reisblog 2 - Reisverslag uit Sovata, Roemenië van urkgoesroemenie - WaarBenJij.nu

Reisblog 2

Door: Hendrik Korf

02 Augustus 2017 | Roemenië, Sovata

Gisteren 1-aug-2017 Abud, Roemenië
Na een spectaculair ontbijt waarbij bijna iedereen op tijd bij was, zijn we samen in de mini groepjes verder gegaan met ons bijbelstudieboekje waarbij best een moeilijk onderwerp aan de man kwam. Het ging deze keer over occultisme. Wij hebben daar van geleerd dat Gods liefde sterker is dan deze duistere praktijken. Er is voor het duister geen plek in Gods liefde en wij als christelijke mensen moeten het bij Hem zoeken.

Wij gingen daarna met goede moed en veel enthousiasme op weg naar de klus in Abud om daar weer flink de handen uit de mouwen te steken. De dag beloofde veel werk en veel warmte. En veel werk dat het was!! En o man, wat was het heet. Om niet te overdrijven heeft de teller de 43 graden Celsius aangetikt. Maar dit weerhield ons er niet van om daarom extra hard ons best te doen om die bulten met zand, grind en andere ellende naar boven te kruien. Er stond 3 man beneden te scheppen en 3 man te kruien en weer anderen de zaak te verdelen over de grond. Gemengd met veel zweet en stof begon het inmiddels wel wat te lijken.
De ‘houtopslag ploeg’ was bezig met de fundering voor de palen te zetten. Dat bleek een ontzettend lastig karwei te zijn omdat de grond vol zat met wortels, beesten, resten bouwmateriaal en andere rotzooi. Toen moesten de funderingsbakken op maat neergezet worden en volgestort worden met beton. Een bijkomende moeilijkheid was om het waterpas met een afloop te zetten, wat voor onze ‘houtopslag ploeg’ geen obstakel was.
De schilderploeg ging vrolijk verder met het vol kwasten van al die talloze planken die voor de overkapping bestemd waren. Ze lieten zich niet stoppen, het was zelfs zo dat de verf de kwasten niet bij konden houden.
De overkapping was ook nog een dingetje. Er was op een overkapping van 6 bij 6 meter gerekend maar er kon maar 6 bij 4,5 meter staan. Het was een bouwpakket maar die moest dus aangepast worden. En dan komt Urk goes sterke punt weer naar voren. Die denken in oplossingen en niet in problemen. De bouw tekening werd aangepast. Er werd gewoon een stuk van de overkapping weggekapt. Weg ermee. De draagbalken van het dak werden afgezaagd en in elkaar gemonteerd. Een bouwbedrijf zou jaloers zijn. Het hele team werd opgetrommeld om deze zware constructie van achter naar voren te brengen. Dit was een prima stukje teamwork. Hier hebben we de dag ook maar mee besloten.

Ondertussen waren de kinderoppassen ook weer gearriveerd na een gezellige en geslaagde speeltuinactie. Een dag achter deze bijzonder drukke doerakken aan heb je het wel even gehad.

Het eten was ook weer een bijzondere ervaring. Gevangenis kool soep en ziekenhuis doperwten plus 2 echte ballen gak. Deze kostgang werd dan ook natuurlijk na een noeste dag van arbeid met smaak opgegeten.

In de leiding werd afgesproken om de dag indeling anders in te vullen omdat het eigenlijk te warm is om te werken. Nu moeten jullie weten dat het hier tussen 2 en 5 ’s middags het heetst is.
Plan was een tropen rooster in te stellen. Vroeg opstaan en ontbijten en om 8 uur op de klus te zijn tot 3 uur ’s middags. Dit brengt ons dan weer bij vandaag……

2-augustus-2017 Abud, Roemenië

De tropenrooster bleek geen probleem. En nu ook zat weer iedereen op tijd aan tafel. Na de belangrijkste maaltijd van de dag genuttigd en de zegen van de grote Reisleider gevraagd hebbende gingen we weer op weg naar de klus voor een dag vol nieuwe uitdagingen.

Het zand en grind lag op ons te wachten en de kwasten popelden in hun emmer om gebruikt te worden. We gingen dus weer druk aan de slag. De oprit werd nu voorzien van wat meer fijner grind en zand waarna Pieter de Trilmachine er weer driftig op los trilde.
De touwtjes voor de afzetting van de straat zijn uitgezet en de bandjes die naast de straat komen werden klaar gelegd.
Het houtopslag team was druk bezig om de palen ten hemel te laten rijzen. Dit was ook weer een hele klus om die palen zo recht mogelijk naar boven te laten wijzen. Hier kwamen ze erachter dat de topbalken allemaal ingevreest moesten worden. Weer een nieuwe uitdaging voor de zwager van Wesel combinatie.
Ondertussen waren de overkappingzwagers (Pieter, Hendrik en Martin) druk bezig om fundering voor de overkapping uit te zetten. De gaten die gisteren gegraven waren hebben ze maar weer bijna allemaal dichtgegooid want ze kwamen erachter dat de straat toch iets hoger kwam te liggen als eerst gedacht werd. Maar goed geen man over boord dus werden de handen nog verder uit de mouwen gestoken om de fundering voor het einde van de middag klaar te hebben.
Het schilderteam was zo driftig bezig geweest dat al het houtwerk voor de eerste laag geverfd was. Iedereen die bij het schilderen aanwezig was had ongeveer ook de leiding. Het was ze ook gelukt om zichzelf ook zo mooi mee te verven van top tot teen.
Het oppasteam was vandaag met de kinderen van Abud naar onze verblijfplaats gegaan want daar is ook een mooi speeltuintje achter hé Liesbeth?
Er werden gezellig waterspelletjes gedaan waar de kinderen fanatiek aan mee deden. Pizza’s bakken, stoelendans, kleuren, watervoetbal dus waren de kinderen aardig bekaf na al deze vermoeiende activiteiten. Heerlijk rustig zo.

Ook wij waren heerlijk vermoeid na deze hete dag en gingen voor afkoeling naar een zoutmeer in de buurt. Hier konden we heerlijk zwemmen en lekker bijkomen van deze dag.
Thuisgekomen stond het eten al praktisch op tafel. Knoflooksoep en een ander griebus gereitje met als goedmaker een kippenpoot. Toch heeft dit ons best goed gesmaakt en hadden de buik weer vol.

Natuurlijk zoals iedere dag probeert iedereen weer op z’n best mee te zingen met de liedjes die we zingen tot eer van onze God. We zijn vandaag ook weer bijzonder dankbaar dat we de kracht en motivatie weer van Hem mochten ontvangen.

We gaan straks onder leiding van Cjonger een bijbelstudie houden en gaan hier de dag mee afsluiten.

Tot morgen

Groetjes Team Urk Goes

• 03 Augustus 2017 - 00:01

Annette:

Hallo allemaal, wat heeft moat Hendrik een geweldige blog geschreven! Ik heb het gevoel of ik er zelf bij ben, zie alles zo voor me. Wat hebben jullie al veel gedaan zeg! En dat in die hitte....ik ben ontzettend trots op jullie! fijn dat de kost jullie smaakt, dat scheelt weer veel gemurmereer ( kampwoord 2013 haha) Ik hoop dat jullie een fijne bijbelstudie gehad hebben, maar Csongi kennende zit dat wel goed. Iedereen de groeten en tot de volgende blog! Liefs, en veel zegen van Boven. Annetski ❤️

• 03 Augustus 2017 - 08:47

Ineke:

Ik ben super trots op jullie

• 03 Augustus 2017 - 08:50

Ineke:

Ik ben super trots op jullie. Een dikke poes en knuffel voor Hendrik van Lub & je vrouwtjun! Iedereen de groetjes & veel kracht & zegen van God.

• 03 Augustus 2017 - 08:52

Nellie:

Wat geweldig om dit allemaal te lezen, en dan al dat harde werken, petje af hoor jongens.
    ook de kinder entertainment veel sterkte met zoveel energieke kinderen om bezig te houden.

• 04 Augustus 2017 - 21:02

Femmy:

Fijn om jullie verslagen te lezen. Lekker op schema dus, ondanks de hitte. Ga zo door en nog veel werkplezier. De hartelijke groeten van ons voor iedereen en een extra knuffeltje voor Christian.

• 04 Augustus 2017 - 21:54

Erik En Anneke Visser:

Wat fijn om jullie blogs te lezen. We leven met jullie mee en willen jullie sterkte toewensen en Gods zegen voor dit mooie werk. De hartelijke groeten voor iedereen, in het bijzonder Mirjam en Janet.

• 05 Augustus 2017 - 12:26

Marian En Pieter Leen:

Wat mooi om jullie verslag te lezen.Wat een kanjers zijn jullie.Blessings voor jullie.Groet uit Frankrijk