Reisblog 1 - Reisverslag uit Sovata, Roemenië van urkgoesroemenie - WaarBenJij.nu Reisblog 1 - Reisverslag uit Sovata, Roemenië van urkgoesroemenie - WaarBenJij.nu

Reisblog 1

Door: Ilse

Blijf op de hoogte en volg

01 Augustus 2017 | Roemenië, Sovata

Hier een eerste update vanuit het.. ja, ja.. heerlijk zonnige Roemenië! We moeten eerlijk bekennen dat we voor de blogs echt tijd vrij moeten maken, het zijn zoveel nieuwe indrukken die we krijgen!

Laten ik beginnen bij zaterdag, onze reisdag. We kwamen samen bijeen in de Poort om daar gezamenlijk een zegen te vragen over de reis samen met onze familie en vrienden. Mooi om zo de reis te beginnen! Mooie woorden die gezegd zijn, mensen die laten weten dat ze voor ons bidden, je succes wensen voor de reis en je een zegen meegeven. Op zo’n moment ben ik echt een emo-troela en moet ik snel afscheid nemen voordat de sluizen zich openen. En dan zitten we daar zo in de bus met z’n allen en rijden we Urk uit.. Dan kijk ik om me heen in de bus en zie onze groep, en wat mogen we dan gezegend zijn met zo’n mooie, gemotiveerde groep! Om al dankbaar voor te zijn. De afgelopen twee jaar verschillende acties samen gedraaid om geld op te halen, en nu gaan we het echt waar maken! Het was een reisdag volgens het boekje, een zegen op zich! Iedereen kwam goed door de douane, even wachten en we mochten samen het vliegtuig in. Het voelde als opstijgen en dalen want met 2 uurtjes landden we op Cluj Napoca. Ook daar ging het voorspoedig! Csongor had al geregeld dat de busjes en auto voor ons klaarstonden zodat we zo onze koffers konden inladen en weg konden rijden. Wat is Roemenië dan ook mooi! Prachtige natuur om ons heen en ondertussen elkaar beter leren kennen. Daar hadden we meer dan de tijd voor omdat het nog wel 2.5 uur rijden was naar onze slaapplek voor de komende twee weken, Trei Saté wat btw drie dorpen betekent. Nog even een pizza-stop tussendoor en snel ons bed opzoeken! Het was inmiddels al over twaalven. Een knappe teed om te leggen, of niet dan! Gelukkig hadden we Eize ook zo ver gekregen dat we de volgende dag een soort van mochten uitslapen ;)

Om 10 uur stond het ontbijt klaar voor ons, verzorgd door een aantal personen uit de groep. Een mooi zonnetje scheen door de ramen, de dag kon niet beter beginnen. Dat roombolletje van de urker bakker dat dacht ik er wel even bij. Nadat we de buik weer vol hadden, was het tijd voor de mini groepjes. Want ook samen werken aan geestelijke groei staat centraal deze reis. De eerste bijeenkomst stond bij iedereen in teken van elkaar wat beter leren kennen en onze verwachtingen uitspreken van deze reis. Het is toch altijd weer bijzonder dat de groepjes samen zo goed matchen. Het zal ook avontuur zijn dat je samen aangaat, maar de gesprekken zijn altijd weer bijzonder mooi. Om 2 uur gingen we richting Abud, het plekje waar het kindertehuis is gevestigd. We zijn daar eerst naar de kerk geweest met de groep en werden vriendelijk ontvangen. De dominee vertaalde af en toe in het Engels wat de Bijbelteksten waren en sommige liederen konden we in het Nederlands meezingen. Natuurlijk hebben we afgesloten door een Nederlands lied te zingen. En wat ik dan zo mooi vind.. Al versta je er niks van, toch kan je samen 1 zijn door Hem! Het project waar we de komende twee weken zoet mee zijn, Kerub, staat pal tegenover deze kerk. Kerub is thuis voor kinderen die bij hun ouders geen eerlijke kans krijgen om zichzelf te ontwikkelen en leven ze in een vicieuze cirkel van armoede. Het mooie aan dit huis vind ik dat de ouders verantwoordelijk blijven, maar de kinderen een kans krijgen om echt kind te zijn, een stabiele leefomgeving krijgen en liefde en geborgenheid ontvangen. Een prachtig project waar we ons voor de volle 100% voor in willen zetten! De mannen hebben gekeken waar ze maandag konden starten en alvast afspraken gemaakt voor de komende week. De meiden begonnen met een tour door het huis en begonnen de kinderen alvast te vertroetelen. Ik verloor m’n hart al aan één van de kinderen en zou ik zo mee willen nemen naar Nederland. Een paar grote bruine bambi ogen die je aankijken, een ondeugend lachje en ik smelt.. Ondertussen zat, de man van Sandra die het huis heeft opgericht, al te roeren in een grote ketel met Hongaarse Goulash! DÉ specialiteit van hem. Ik kan jullie vertellen… het was echt verrukkelijk! Samen op matjes rond de ketel, het zonnetje dat onderging.. Weer een gezegende dag!
Tja… Dan is het maandag, de eerste werkdag! Dan staat de ontbijttafel niet om 10 uur gedekt, maar om half 8. Een tijd dat ik eerst wel even een bekkien nodig heb dan fris en fruitig aan het ontbijt te verschijnen. Maar ik moet zeggen, ik had zin in vandaag en de rest ook! Samen de eerste stappen zetten op het project. Met 10 minuten rijden over een hobbelig weggetje zijn we op plaats van bestemming. De barometer staat deze week gemiddeld op 34 a 35 graadjes, maar dat mag de pret niet drukken. Na de zegen voor de dag, startte iedereen vol goede moed! Het ene deel van de groep zette de overkapping voor de ‘chill ruimte’ in de beits. Deze willen we graag neerzetten zodat de kinderen in de zomer lekker buiten kunnen zitten i.p.v. in het keukentje. Een ander deel ging met een aantal kinderen op stap naar de winkel om daar wat inkopen te doen. Want ook willen we deze twee weken de kinderen een onvergetelijke tijd geven. Het grote deel van de groep hield zich bezig met het uitrijden van grof grind zodat er basis ligt voor het aanleggen van de straat. Een viertal van de groep houdt zich bezig met de overkapping voor het houtopslag voor de winter. Stichting Kerub was ontzettend blij met het werk wat Urk Goes vandaag al heeft verzet! We lopen al 2 dagen voor op het schema van Kerub.

Ik zelf ben echt ongelofelijk trots op deze groep. Wat een harde werkers en ook nog vol van plezier! Laat de rest maar komen, wij fixen dit!

Foto's
https://photos.app.goo.gl/rSUQUp2sUwZO7eDg2

  • 01 Augustus 2017 - 12:29

    Annette:

    Hallo allemaal, eindelijk eindelijk een blog! Ik zat al helemaal in de stress, heb geen nagels meer over! Wat gaaf om te lezen dat jullie al lekker op dreef zijn. En gelukkig mooi weer, al zal het flink zweten zijn. Maar dat is beter dan regen, nietwaar? Ilse, als ik zo je blog lees, moet ik denken aan onze Rusland reis, en kun je je hart ophalen! Hoe is het met onze Liesbeth? Enne....hebben jullie al watermeloenen gehad? Wie neemt er ff eentje voor me mee? Nou lieve mensen, succes met alles wat jullie mogen doen, in de naam van onze Heer. Dikke knuffel van Annetski

  • 01 Augustus 2017 - 14:35

    G. Roskam:

    Mooi verslag van de eerste dagen.
    Wij zijn met jullie.

    Groeten vanuit Heerde,

    G.R.

  • 01 Augustus 2017 - 17:30

    Alida:

    Yessss! Een reisverslag. Heerlijk om te lezen. Ik zat er helemaal in.
    beleef het zo met jullie mee. Het was het wachten waard

  • 01 Augustus 2017 - 19:17

    Elly Baarssen:

    Wat fijn om te horen en te lezen dat het allemaal goed mag gaan.En dat met die temperatuur.
    Nog een hele fijne tijd met elkaar.
    De groetjes in bijzonder aan A-J en Marriet(te)

  • 01 Augustus 2017 - 22:24

    Janneke:

    Wat leuk om dit te lezen ik zat er helemaal in.
    Ome eize ik wil jou en jullie hele groep gods zegen kracht en wijsheid
    Toewensen deze weken. Ik kijk uit naar het volgende verslag.
    De groetjes vanaf het wisselvallige urk
    Ps. Neem wat zon en warmte mee terug

  • 01 Augustus 2017 - 23:46

    Annette:

    Ps Eize: Aart Elbertsen zit nu ook in Roemenie, dus als jullie straks de straat op gaan en je denkt: verroeski, die lijkt sprekend op.....dan is het hem

  • 02 Augustus 2017 - 03:18

    Maarten:

    Potjandrie! Ik heb er nu echt spijt van dat ik niet mee ben gegaan!! Vond het zaterdag al moeilijk want het voelde alsof ik mee de bus in zou stappen. Achja over 2 jaar weer een kans ommers. Veel plezier jelui en veel succes met dat warme weer!

    Groetjes,

    Maarten

  • 02 Augustus 2017 - 16:50

    Diana Hakvoort:

    Wat mooi om te lezen hoe het jullie vergaan is de eerste paar dagen. Sowieso bijzonder om een beeld te krijgen van jullie avontuur. Ome Eize en iedereen die mee is, heel veel succes, plezier en Gods zegen toegewenst de komende tijd

  • 02 Augustus 2017 - 22:46

    Jannet Van Wesel:

    Wat leuk om jullie verslagen te lezen en om de foto's te bekijken. Heel veel succes met jullie projecten. Hopelijk wordt het weer bij jullie wat minder en bij ons wat meer...Dan zijn we allemaal blij.... Groetjes Jannet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Sovata

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

10 Augustus 2017

reisblog 6

09 Augustus 2017

reisblog 5

09 Augustus 2017

reisblog 5

05 Augustus 2017

Reisblog 3

04 Augustus 2017

Reisblog 4

Actief sinds 17 Juli 2017
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 8723

Voorgaande reizen:

17 Juli 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: